Final Fantasy VIII läpipeluuopas

Kirjoitettu kauan sitten - Laitettu sivuille 06.10.2008 - Julkaistu Final Fantasy Finlandin sivuilla (linkki)

1 | 2 | 3 | 4 | 5

Alkuhössötykset ja tulikaste

Peli alkaa varsinaisesti luokkahuoneesta. Kun Quistis on lopettanut puhumisensa, avaa study panel (edessäsi) ja valitse tutorial. Saat kaksi GF:ää, Quezacotlin ja Shivan. Mene sitten puhumaan Quistikselle ja sen jälkeen ulos huoneesta. Käytävällä törmäät vaihto-oppilaaseen. Voit esitellä hänelle (ja samalla itsellesi) Gardenia. Muista myös puhua hissille menevällä kävelysillalla istuvalle miehelle, hän antaa sinulle seitsemän ykköstason korttia. Seuraavaksi kannattaakin suunnata ulos. Puhu taas Quistikselle ja katsele Junction-opastus läpi (saat myös Quezacotlin ja Shivan jos et muistanut ottaa niitä study panelista). Mene ulos ja laita GF:t hahmoille miten haluat. Sivuhuomautuksena Magic on lähes hyödytön ability. Mene itään missä Fire Cavern odottaakin. Muista myös laittaa Quezacotl opettelemaan Card-ominaisuutta ja Shiva I Mag-RF:ää tai Spr-J:tä (GF valikosta valitse haluamasi GF, sieltä Learn ja valitse listasta haluamasi ominaisuus).

Viimeistään tässä vaiheessa on hyvä laittaa battle speed täysille - hahmot ovat alussa niin hitaita että minkäänlaista kiirettä ei pitäisi tulla. Luolan suulla saat valita ajan jossa yrität luolan suorittaa. Valitse itseluottamuksesi mukaan, vaikka en näe mitään syytä miksi 10 min ei riittäisi. Luolassa on vain yksi suunta - eteenpäin - joten kulje loppuun asti. Taisteluissa Bomb-vihollisia vastaan kannattaa kutsua Shiva. Luolan lopussa Ifrit odotteleekin, tao se maahan käyttäen attack-komentoa ja paranna tarvittaessa käyttämällä Draw -> Cure -> Cast. Saat palkinnoksi Ifrit-GF:n ja kortin. Opeta Ifritille ensimmäiseksi Boost. Ajastin katoaa voitettuasi ja siinä jäljellä oleva aika vaikuttaa loppuarvosanoihisi myöhemmin - mitä lähempänä nollaa, sitä parempi arvosana. Palaa tämän jälkeen Gardeniin.



Loppukoe

Tärkeää: Siren GF

Nyt kun sinulla on Ifrit-kortti voit harrastaa hieman kortinpelaamista Gardenin sisällä ennen kuin menet vaihtamaan univormun päälle. Käytävällä juoksentelevalta pojalta voitat helposti Minimog-kortin. Ennen pelaamista kannattaa kuitenkin tallentaa sillä et halua hävitä Ifrit-korttia tässä vaiheessa (takaisinvoittaminen olisi tuskaista). Korttipelaamisen perusstrategiaa varten on oma oppaansa samalla sivustolla. Voitettuasi Minimog-kortin voit mennä kahvilaan (käytävä kello kymmenen suunnassa) ja haastaa oikeanpuolimaisessa pöydässä istuvan kaksikon. Kun painat haastamisnappia, saat valita kumman haastat. Valitse takana oleva, häneltä voit voittaa Quistis-kortin. Tyyppi pelaa kuitenkin kohtuullisen hyvillä korteilla joten parin kortin voittaminen muualta ennen tätä on suositeltavaa (vaikkapa em. pojalta). Varmista vielä että sinulla on vähintään yksi Gesper-kortti omistuksessasi.

Mikäli haluat mahdollisimman korkeat tai jopa täydet pisteet loppukokeesta, lue tämä koko osio läpi ennen kuin teet mitään.

Voitettuasi nämä kortit - tai jos korttipeli ei kiinnosta - suuntaa kirjastoon ja tutki ison kirjahyllyn (neljä osiota) päädymmäistä osiota ja löydät Occult Fan I lehden. Mene sitten huoneeseesi vaihtamaan univormu päälle (käytävä kello kahdentoista suunnassa) sekä jos tunnet sen tarpeelliseksi, käännä aivoistasi ääliönsietokyky täysille. Juokse takaisin ja peli menee automaattisesti eteenpäin ryhmienjakoon ja kuinkas ollakaan saat Seiferin ryhmänjohtajaksi ja Zellin kaveriksi (ja joudut seuraamaan taas tutorialeja, tällä kertaa Zellin limitistä). Törmäät myös Seifer -fanclubiin ensimmäisen kerran sekä vakiohahmo Cidiin, joka on tällä kertaa Gardenin rehtori.

Huom: jos haluat yrittää täysiä pisteitä loppukokeesta, älä puhu kenenkään kanssa univormun vaihtamisen jälkeen ellei ole pakko.

Kävele pois ruudusta kun keskustelut ovat ohi ja siirrytte autoon jossa seuraa lisää keskustelua. Tämän jälkeen aja tietä pitkin Balambiin ja peli hyppää taas automaattisesti eteenpäin satamaan jossa vene odottaa. Mene veneeseen muiden perässä. Veneen sisällä Xu pitää tehtävänselostuksen. Älä puhu kenenkään kanssa, sillä se saattaa vähentää pisteitäsi. Seiferin komentaessa mene ulos tähystämään ja pääset seuraamaan maihinnousua...

Teidät komennetaan Central Square alueelle. Laita kaikille hahmoille yksi GF ja komennot Draw, GF, Item. Kannattaa myös tallentaa peli vastaantulevalla tallennuspisteellä. Seifer juoksee edeltä eikä tässä pahemmin poikkeamaan pääse joten juokse perässä. Seiferin niin komentaessa tutki aluetta ja löydät Galbadialaisen sotilaan oikeanpuolimaiselta kadunpätkältä. Älä mene ylöspäin johtavalle (Comm Tower) kadulle sillä se pudottaa pisteitäsi. Tapettuasi yksinäisen sotilaan puhu uudestaan Seiferille ja joudutte odottelemaan että jotain tapahtuu. Hetken odottelun jälkeen (yhdessä kohtaa kun pääset liikkumaan, liiku kohti Seiferiä jatkaaksesi) näette kuinka ryhmä Galbadian sotilaita menee tornia kohti. Lyhyen sanaharkan jälkeen lähde taas juoksemaan Seiferin perässä.

Huom: jos olet mahdollisimman kovan arvosanan perässä, sinun pitäisi myös tappaa yhteensä 75 vihollista - tässä vaiheessa on hyvä tilaisuus siihen. Älä myöskään kutsu GF:iä.

Lopulta saavutte tornin juurelle. Galbadialaiset ovat korjaamassa tornia. Kun Seifer häippäisee, Selphie juoksee (kompuroi lähinnä ja koheltaa...) ryhmäsi luokse tuomaan viestiä ja pian hyppää Seiferin perään. Älä hyppää perässä vaan kierrä, hyppääminen vähentää pisteitäsi. Tämän jälkeen Selphie liittyy ryhmääsi Seiferin tilalle. Lyhyen keskustelun jälkeen painele sisälle torniin ja tallenna.

Nouse hissillä ylös ("Wow, this lift is really cool!"... argh). Pääset hetkeksi seuraamaan kahta vakiohahmoa, Wedgeä ja Biggsiä, korjaushommissa kunnes ryhmäsi tulee hieman häiritsemään. Tappelet ensin Biggsin kanssa, sitten Wedge liittyy taisteluun. Voitettuasi kohtaat todellisen pomohirviön, Elvoretin. Muista heti taistelun alussa Drawata Siren GF Elvoretilta. Elvoretin pahin hyökkäys on Storm Breath joka tekee noin 170 vahinkoa kaikkiin hahmoihin. Taistelussa ei pitäisi tulla ongelmia, kunhan pidät HP:t tuon yläpuolella koko ajan. Selphien Full-Cure -limit on hyvä jos sen onnistuu saamaan nopeasti. Tee Squallilla ja Zellillä limittejä aina kun sopiva tilaisuus sattuu kohdalle. Siren kannattaa laittaa oppimaan Tool-RF:ää ja L Mag-RF:ää ensimmäisinä.

Taistelun jälkeen Selphie paljastaa viimein viestinsä ja se on vetäytymiskäsky. Seifer karkaa taas edeltä, joten mene hissillä alas, tallenna ja juokse ulos. Perääsi lähtee X-ATM092, jonkinlainen robottihämähäkki. Ensimmäisessä kohtaamisessa lyö se maahan käyttäen GF:iä niin paljon kuin pystyt (muista Boost jos olet opetellut) ja pakene. Lähde juoksemaan oikealle. Seuraavassa ruudussa robotti seuraa taas perässäsi. Liiku heti alaspäin ja ulos ruudusta sekä pidä vasenta nappia pohjassa jo ennen kuin seuraava ruutu tulee näkyviin. Jos onnistuit, karkaat juuri ja juuri eikä sinun tarvitse taistella. Seuraavassa ruudussa sinun täytyy kävellä tai muuten joudut taistelemaan. Jos juokset, maa tärisee ruudun keskikohdassa ja X-ATM092 hyppää niskaasi. Viimeisenä tulee silta. Kun pääset vasempaan päätyyn, X-ATM092 hyppää eteesi - käänny heti ja se hyppää pian uudestaan. Käänny uudestaan heti ja ehdit vasemmalta ulos ennen kuin se laskeutuu niskaasi.

Muista puhua keskusaukiolla koiralle jotta se pelastuu, menetät pisteitä jos et tee tätä.

Vaihtoehtoisesti voit unohtaa moisen kikkailun ja ensimmäisen taistelun jälkeen viivästellä sen verran että pääset tappelemaan. X-ATM092 ei tee paljoakaan vahinkoa, se vain kestää paljon ja korjaa itseään. Tao sitä GF:illä (robotin korjatessa itseään laita GF:t tulemaan siinä 80% repaired kohdassa) kunnes se ei enää romahda alas korjaamaan itseään (muutaman kerran jälkeen, ehkä viisi) ja jatka kunnes se hajoaa lopullisesti. Palkintona on 50 AP:tä ja Power Wrist, jolla GF oppii Str +40% kyvyn. Voitettuasi joudut vielä juoksemaan pois asti, joten jätä myös siihen aikaa - paluumatkalla tulee taisteluita. Säädä siis ennen taistelua battle speed täysille ja ATB active-asentoon, jotta aikaa jää tarpeeksi.

Miten vain teitkin, palaatte Balambiin ja saatte vapaata. Tästä eteenpäin mikään ei vaikuta loppukokeen tuloksiin, joten voidaan kerrata mikä vaikutti:

Jäljellä oleva aika Fire Cavernissa, mitä vähemmän sen parempi. (Judgement)
Puhuminen. Tehtävän aikana, siitä hetkestä lähtien kun vaihdat univormuun, et saa puhua kenenkään kanssa (Attitude)
Tapa mahdollisimman paljon vihollisia ilman GF:ien käyttöä (75 riittää) (Attack)
Älä pakene mistään taistelusta, poikkeuksena ensimmäinen kohtaaminen X-ATM092:n kanssa. (Spirit)
Jäljellä oleva aika vetäydyttäessä (Conduct)
Jos tuhoat X-ATM092:n saat 100 bonuspistettä.



Vapaa-aika, tulokset ja juhlat

Tärkeää: Battle Meter

Balambissa voit käydä pelaamassa Zellin äitiä vastaan (ensimmäinen talo oikealla pääkadulla satamasta päin tullessa) ja voittaa tältä Zell kortin (jos sinulla on jo MiniMog ja Quistis, niin tästä ei pitäisi aiheutua ongelmia). Et voi haastaa häntä kuitenkaan heti vaan sinun pitää ensin käydä toisessa huoneessa tai ulkona ja tulla takaisin. Oikeastaan muuta tärkeää tekemistä täällä ei ole, paitsi kannattaa ehkäpä ostaa jonkin verran Phoenix Downeja. Mikään ei ole yhtä noloa, kuin saada Game Over vain siksi, että ne olivat loppu...

Suuntaa kävellen takaisin Gardeniin. Ovella Selphie ja Zell lähtevät omille teilleen. Juoksentele aulaan ja kuulet Xun, Quitisin ja Cidin keskustelun. Sen jälkeen mene oikealle ja puhu Seiferille. Seuraavaksi tuleekin jo kuulutus, että testiin osallistujien tulee kokoontua toisen kerroksen käytävään, joten mene sinne. Puhu käytävällä olevien kanssa ja odottele kunnes virkailija tulee huutamaan nimiä. Cid antaa kaikille läpi päässeille todistukset. Tämän jälkeen kun saat taas kontrollin, mene puhumaan Cidille uudestaan ja saat Battle Meterin, joka ilmestyy Tutorial-valikkoon. Sen avulla voit seurata taistelutilastojasi ja sitä ei voi saada myöhemmin. Mene pois ruudusta ja päädyt toisen kerroksen käytävään missä on sekalainen joukko onnittelemassa. Tämän jälkeen näet tuloksesi ja sinulle selitetään palkkasysteemi. Seuraavaksi oletkin jo omassa kämpässäsi ja Selphie on siellä odottelemassa. Mene vaihtamaan SeeD-univormu päälle ja puhu Selphielle uudestaan. Voit myös tässä vaiheessa tehdä SeeD-testejä, joilla arvosi nousee ja saat parempaa palkkaa (Tutorial -> Test, voit tehdä tasoasi vastaavaan testiin asti).

Juhlissa Squall on taas hyvin... no, Squall. Nojailee seinään lasi kädessä whatever-asenteensa kanssa. Seuraile juhlien edistymistä kaikessa rauhassa, täällä ei ole mitään oleellista tekemistä. Loppujen lopuksi päädyt jonkin sortin parvekkeelle ja Quistis tulee puhumaan kanssasi. Käsky käy niin eipä auta muu kuin mennä vaihtamaan vaatetusta ja suunnata harjoituskeskukseen (noin kello kolmen suunnassa, ainoa paikka minne pääsee). Quistis onkin jo paikalla odottelemassa ja seuraa jälleen yksi tutoriaali, tällä kertaa status-junction.

Jos olet jo saanut Quezacotlille Card Mod ominaisuuden, tee nyt Gesper-kortista yksi Black Hole, mene inventaarioon ja käytä sitä niin Quistis oppii Degenerator-limitin. Muista myös antaa Quistisille joku GF. Jos hankit Degeneratorin, kannattaa kierrellä jonkun aikaa ympäriinsä kunnes on voittanut T-Rexaureilta viisi Dino Bonea (voit toki kerätä enemmänkin jos jaksat), joista saat tehtyä 100 Quakea kunhan olet saanut Diabloksen. Pidät vain Quistiksen kriittisessä tilassa ja heität Degeneratoria. Hyödynnä perimmäisessä ruudussa olevaa tallennuspistettä taisteluiden välissä ja kun olet riehunut tarpeeksi, mene käytävään joka johtaa ko. ruudusta ylöspäin. Seuraa keskustelua ja voit päivän (illan, miten vain) tapahtumista tehdä päätelmän, että Squallin flirtintajuamiskyky on jossain nollan tietämillä.

Palatessasi takaisinpäin sisäänkäynnin lähellä lentävä iso ötökkä kiusaa avutonta tyttöä (Ellone), joka sattuu tietämään Squallin ja Quistiksen nimetkin (syy selviää myöhemmin...). Riennätte tietysti apuun ja seuraa taistelu Granaldon kanssa. Mukana myös kolme Raldoa, joita Granaldo tiputtaa päällesi, mutta ne eivät tee itse mitään. Keskitä hyökkäyksesi Granaldoon ja taistelussa ei pitäisi tulla mitään isompia ongelmia, käytä GF:iä jos siltä tuntuu. Taistelusta ei kovin kummoista palkintoa tipu. Voitettuasi valkoiseen pukeutuvat miehet (ei, en tarkoita valkotakkeja) saattavat tytön pois ja pääset jatkamaan eteenpäin. Palaa asuntoalueelle ja törmäät Zelliin joka on etsinyt sinua pidemmän aikaa kertoakseen, että olet saanut yksityisen huoneen. Mene sinne ja Squall hyppää heti nukkumaan...

1 | 2 | 3 | 4 | 5