Kirjoitettu kauan sitten - Laitettu sivuille 06.10.2008 - Julkaistu Final Fantasy Finlandin sivuilla (linkki)
Estharia kohti
Koettakaas arvata missä Squall on jälleen kerran. Jep, pyörii sängyssä. Ikäväksemme voimme huomata, että vanha kunnon Squall-asenne on väistynyt Rinoa-obsession tieltä. Pian seuraa kuulutus lähteä Edean talolle, joten komentosillalle ja häkkyrä liikkeelle. Voit käydä kuitenkin ensin hakemassa Weapons Monthyl July lehden harjoituskeskukselta, maasta, vasemmalta polulta. Ennen Edean taloa voit käväistä Balambissa; laita Zell ryhmään ja puhu portilla naiselle, joka kertoo jonkun tytön etsineen Zelliä. Jatka Zellin talolle ja sen jälkeen hotelliin yöksi. Aamulla on tilanne, Zell on hävinnyt, mutta löytyy alakerrasta tytön kanssa (awww). Tästä vaivasta nettoat Combat King 003 lehden. Edean talolla saat paljon selkoa asioihin. Jos olet kiinnostunut korteista, pelaa Edeaa vastaan nyt saadaksesi Edea-kortin. Alueen säännöt aiheuttavat kyllä päänsärkyä, joten tallenna ennen peliä! Puhu Edean kanssa kunnes hän toistaa samaa, ja kävele sitten poispäin niin keskustelu jatkuu (ja Squall keskittyy...). Lopulta päädyt takaisin Gardenin komentosillalle. Älä lähde Gardenilla mihinkään, vaan päästä Squall angstailemaan Rinoan luokse sairaalaosastolle. Seurauksena on unta ja pääset jälleen tutustuman Lagunan elämään. Ja nyt siellä onkin melkoisen hurja meininki päällä! Laguna on jostain syystä päätynyt elokuvan pääosaan ja pian joutuvat Kiros ja Wardkin näyttelyhommiin, lohikäärmeeksi. Laguna ei oikein vakuuta roolissaan, mutta Kiros ja Ward onnistuvat erittäin hyvin... eikun hetkinen, lohikäärme onkin oikea! Laguna huiskii sitä hetken gunbladen kanssa (taistelu on samantyylinen kuin se, kun roikuit köydessä) ja lähtee sitten karkuun. Ikävä kyllä lohnari tukkii tien ja sankarillinen pako keskeytyy. Älä hyökkää vielä, sillä peli on taas kiltisti poistanut junctionit kahdelta muulta hahmolta! Haastetta taistelussa ei kylläkään hirveästi ole, Darksidea vain peliin. Seuraile vielä Lagunan ja Edean keskustelua, jonka jälkeen tämä unijakso on ohi.
Sairaalassa Squall saa ajatuksen, jonka seurauksena pitäisi suunnata takaisin Edean talolle. Saat hieman vihjeitä mistä etsiä, sekä kirjeen jonka avulla sinut suostutaan ottamaan vastaan. Laiva löytyy, kun menet pohjoiseen ja kierrät käyrän muotoisen saaren sisävesille. Luottavaiset kaverit eivät tietenkään teitä usko, joten juokse perään. Paikalla on myös Watts ja Zone, suuret sankarit. Mene sitten Zonen perässä ja puhu hänelle kolmesti. Muistatkos vielä Girl Next Door lehden? No hyvä, anna se Zonelle ilmaiseksi niin saat Shiva-kortin (tjaa-a, mikähän perverssi sekin mies on...). Mene sitten takaisin ja portaat alas hyttiin, missä johtaja on. Nyt Squall antaa kirjeen ja valkoiset toverit heittäytyvät yhteistyöhaluisemmiksi. Johtaja selittelee sitten taitamattomuuttaan, Ellone nimittäin ei ole täällä vaan ilmeisemmin Estharissa. Sitten ollaankin taas komentosillalla päättämässä suuntaa. Ja turistipurtemme kohde tänään on Fisherman's Horizon - muistathan raiteet joita pitkin pääsee kävellen Esthariin? Kunhan pääset perille niin Squall nappaa Rinoan mukaan ja lähtee kantamaan tätä raiteita pitkin. hiipien sankarillisesti ulos omia aikojaan. Lähde siis kävelemään; onneksi suurin osa matkasta menee automaatiolla. No, yllätys yllätys, muut ovatkin jo raiteiden toisessa päässä odottelemassa, ja Edeakin on siellä. Puhu hänen kanssaan ja saat kuulla toisesta suunnitelmasta. Kun lähdet liikkeelle niin Selphie ja Irvinekin pamahtavat paikalle antamaan tiedusteluraporttia. Selphie kiusaa Squallia (joka sanoo sentään whatever, hurrah!). Nyt voit ottaa Edean ryhmään, jos kiinnostaa. En suosittele, ei mitenkään ihmeellinen hahmo taistelussa.
Maailmankartalle päästyäsi ei ole hirveästi valinnanvaraa minne mennä, joten mene järvelle, seuraa keskustelua ja lähde kulkemaan valitsemallasi ryhmällä (varaudu yhteen pomotaisteluun). Ruutu eteenpäin ja näet dinosauruksen luurangon; kiipeä kallon päälle ja siitä ylös niin pääset ylätasanteelle, mikä oikaisee jonkin verran ja vähentää kävelyn määrää. Saavuttuasi Thundaga draw pointille, hyppää alas ja jatka eteenpäin. Seuraavasta ruudusta oikealle on tallennuspiste kun taas matka jatkuu vasemmalla ja siellähän odottaakin jo helppo pomotaistelu. Kuten Squall sanoo, hirviö on epäkuollut joten parannusloitsut tekevät kivasti vahinkoa. Otukselta voi vieläpä vetää Cura-taikaa, joten jos et muuta keksi niin Draw-cast Cura on ihan hyvä. Recover tekee 9999. Taistelun jälkeisessä ruudussa näet ilmassa värähtelevät tikapuut, joten mene niiden eteen ja paina toimintanappia niin kumppanukset pääsevät onnellisesti Esthariin parin pienen mutkan kautta, mutta ne hoituvat ilman opastustakin. Hississä voit vaikka aikasi kuluksi koettaa polkea Rinoan päälle jos on tylsää. Lopulta kun pääsette perille koko porukka menettää tajuntansa ja... yllätys: Laguna-time!
Vankina ollaan jossain Estharin laitoksessa töitä tekemässä. Lähesty oikealla olevaa vartijaa ensin ja sitten toista vartijaa, julmaa porukkaa. Kun vartijat häipyvät huoneesta, puhele moomban kanssa muutama kerta kunnes vartija tulee huutelemaan, että pitäisi mennä yläkertaan. Laguna säheltää vielä ihan vaihtelun vuoksi ja joudut tappamaan yhden vartijan, sitten hieman lisää, mutta nyt Kiros ja Ward tulevat apuun. Peli on sitten päättänyt taas poistaa muiden kuin Lagunan junctionit. Hoidettuasi taistelut juokse ulos keskustelemaan vastarintaliikkeen jäsenten kanssa ja juokse sitten takaisin sisälle ihmettelemään minne tohtori on kadonnut. Nappaa myös Weapons Monthly First Issue alalaidasta. Mene sitten hissillä alas ja sieltähän Odine löytyykin, mutta lähtee juoksemaan karkuun tosi loogista reittiä kunhan olet ensin tappanut pari vartijaa taas. Lopulta tohtori saadaan niskasta kiinni ja Ellonen olinpaikka selviää. Peli hyppääkin laboratorioon automaattisesti, joten tehtäväksesi jää vain käyttää lattialla olevaa hissiä ja määränpäässä mennä huoneeseen, tappaa vartijat ja säheltää oikealla olevan tietokonepaneelin ruutua lähimpänä olevien säätimien kanssa. Sitten takaisin hissille ja käytävän päässä olevasta ovesta todistamaan onnellista jälleennäkemistä.
Suuri sininen (ei Fazerin suklaa tai sinivalas, vaan Estharin kaupunki)
Vastaanottokomitea tuleekin heti herättyäsi autolla ja pääset pienen keskustelun jälkeen tutkimaan kaupunkia. Hissi ulos löytyy käytävän päästä oikealta ja kunhan olet päässyt ulos, käy lentoasemalle eli mene ulkona vasemmalla olevaan hissiin ja valitse "Via Airstation". Puhu presidentin avustajalle ja palaa sitten palatsiin sisälle puhumaan presidentin sihteerille (joka selkeästi arvostaa esimiestään), joka keskustelun jälkeen jättää lehtipinon. Tutki pinoa ja saat Occult Fan IV lehden. Tämän tehtyäsi voitkin lähteä sisäänkäynniltä oikealle ja ottaa hissin kohti kaupungin portteja, ostoskeskuksen kautta ja siellä onkin hieman tekemistä. Yritä ensin mennä Cherylin kauppaan, vaikka se onkin suljettu, saat muutaman yrityksen jälkeen Rosetta Stonen. Jos olet hankkinut Tonberryn ja tälle Familiar-kyvyn, voit nyt kaivaa maksimointi-oppaan esiin ja alkaa tekemään taikoja. Muuten jatka matkaasi sisäänkäynnille. Kunhan hommat on hoideltu, painele pois kaupungista. Ota auto ja ajele seuraavaan etappiin joka on Lunar Gate, voit tosin käväistä ensin hakemassa Solomon Ringin Tear's Pointista, mitä suositellaan sillä Doomtrain on varsin käytännöllinen GF pelin loppupuolta ajatellen. Lunar Gatella homma pyörii itsekseen eteenpäin: Squall, Rinoa ja yksi valitsemasi hahmo ammutaan kiertoradalle. Valitse mukaan joku hahmo jota et tarvitse, sillä tämä kolmas hahmo ei tule taistelemaan koko reissun aikana kertaakaan. Zell haluaa olla sankarillinen suojelija, joten hänet täytyy jättää maan pinnalle (mikä kyllä kannattaa tehdä muutenkin).
Laukaisun jälkeen kontrolli siirtyy Zellin ryhmään. Kävele ulos ja katsele kuinka Lunatic Pandora liikkuu Estharin yllä. Kaupunkiin siis ja äkkiä! Tässä vaiheessa on erittäin tärkeää, että Diablosin Enc-None tai vähintään Enc-Half on opeteltuna, tai muuten tulee taisteluiden kanssa kiire pian seuraavassa miniepisodissa. Päästyäsi kaupunkiin mene Odinen laboratoriolle (palatsilta vasemmalle olevalla hissillä) kuuntelemaan ohjeet. Laita myös jo tässä vaiheessa Enc-None käyttöön. Paikan päällä Odine selittää mistä on tarkalleen ottaen kyse, tai ainakin yrittää mutta Zell on hieman kärsimätön. Ja sitten juostaan! Jos Enc-None on käytössä niin ensimmäinen kontaktipiste riittää, joten annan ohjeet sinne suoraan. Mene oikealle kunnes saavut kaupungin sisäänkäynnille, sitten ylös, seuraavasta portaat vasemmalle ja seuraavaan ruutuun vasemmalle. Odottele rauhassa, kunnes Pandora on kohdalla. Pari Galbadian sotilasta yrittää estää sisäänpääsyä, joten raivaa mokomat pois tieltä. Sisällä ei sitten olekaan aikarajoja enää, joten voit tutkia ihan rauhassa. Tulet hyvin pian saliin jossa on kolme hissiä. Aloita numerosta kolme (oikeanpuoleinen). Hyvin pian huomaatkin, että kyseessä on sama paikka jossa sekoilit Lagunalla unijaksossa. Mene oikealla olevat portaat alas, sitten tikapuut alas ja tutki oikealla olevaa pikkuluolaa, josta löydät LuvLuvG:n. Mene sitten vasemmalle (mikäli et pääse, et suorittanut Laguna-skenaariota kunnolla) niin löydät samaiset luukut jotka avattiin Laguna-skenaariossa (jos et avannut, et voi saada enää niiden takana olevia esineitä). Juokse luukun perälle ja paina toimintanappia, niin löydät Power Generatorin, Silence draw-pointin ja Phoenix Pinionin. Jatka edelleen vasemmalle ja löydät Combat King 005 lehden ja piilosta oven sisältä löytyvän Ultima draw-pointin. Palaa sitten takaisin ja mene suoraan ykköshissiin, sillä kakkosessa ei ole mitään mainitsemisen arvoista. Kipittele eteenpäin ja lopulta lennät pihalle koko kompleksista robotin heittämänä. Lunatic Pandora asettuu Tear's Pointin päälle ja episodi loppuu tähän.
Sillä aikaa ulkoavaruudessa
Kunhan saat taas tehdä jotain, puhu valkotakille ja käy sitten poimimassa Rinoa. Seuraa Pietin perässä sairastuvalle. Tallenna täällä ja jos haluat, haasta Piet korttipeliin voittaaksesi Alexander-kortin. Säännöstö on kuitenkin suhteellisen ikävä, eli koko setti, kaikki mahdolliset. Pelasit tai et, juokse seuraavaan huoneeseen jonne Squall jättää Rinoan. Tallenna uudestaan ja mene käytävää ylöspäin, mutta komentosillan sijaan menekin ensin seuraavassa ruudussa olevat portaat ylös ja jatka eteenpäin kunnes löydät Ellonen. Ellonella on Laguna-kortti, joten tiedät mitä tehdä. Puhu sen jälkeen Ellonelle ihan normaalisti ja mene sitten komentosillalle. Puhu pöydän edessä olevalle miehelle (oikealla) ja katso hänen oikealla puolellaan olevaa punaista näyttöä. Kohta sataa monsuja! (monsuunisade?) Takaisin sairastuvalle kuitenkin tässä välissä. Rinoa kuitenkin herää ja lähtee vaappumaan pitkin käytäviä siivoten kaiken tieltään. Törmäät häneen käytävällä ja ilmestys on aika friikin näköinen - yritä lähestyä sitä huonolla menestyksellä. Tämän nähtyäsi ja koettuasi mene komentosillalle, missä Rinoa jo riehuukin ja availee Adelin vankilan sulkuja. Yritä taas lähestyä ja Rinoa lähtee vaappumaan pois huoneesta. Katso jälleen samaa näyttöä kuin aiemmin ja juokse sitten takaisinpäin ja portaat ylös. Katseltuasi jotain todella suloista yläkerran ikkunasta mene maassa makailevan miehen vieressä olevasta ovesta ja katso kuinka Rinoa häippäisee ilmalukosta. Ota kaapista avaruuspuku ja painele perässä. Yritä ulospäin, kunnes Squall toteaa ettei pääse ja palaa takaisin sisälle. Ulkopuolella presidentin avustajat joutuvat raahaamaan presidentin pakokapseliin ja saat hommaksi huolehtia Ellonesta - komentosillalle siis. Puhu Pietille ja katsele kuinka Rinoa avaa viimeisen lukon päästäen Adelin vapaaksi (miksi hitossa näihin pitää laittaa avausmekanismit ylipäätään, jos niiden tarkoitus on todellakin pitää jotain pysyvästi jäissä?) ja sinne koko hökötys sitten meneekin hirviövirran mukana. Evakuointi lähtee käyntiin, mutta ennen paniikinomaista pakoon ryntäilyä puhu Ellonelle ja mene vasta sitten perässä pakokapseliin. Puhu Ellonelle ja mene sitten paikallesi kiltisti. Matkan aikana näet kuvaa Rinoan menneisyydestä. Siellä se tyttö leijuu avaruudessa, joten Squall painelee fiksuna poikana pelastushommiin vailla mitään ideaa siitä miten avaruudesta pääsee pois. Pyydystä Rinoa ja odottele rauhassa niin pelastus kuitenkin ilmaantuu lohikäärmeen muotoisen avaruusaluksen muodossa.
Laita Squallille sekä Rinoalle junctionit ja tallenna. Jatka sitten eteenpäin, seuraile kuinka Squall hoitaa sosiaaliset suhteet kotiin jälleen kerran. Jatka taas ja näet mystisen otuksen alapuolellasi. Nämä ovat Propagatoreita, ja niitä on aluksella kahdeksan - kaksi jokaista väriä (violetti, punainen, keltainen ja vihreä). Poistaaksesi ne, joudut tappamaan ne pareittain - muuten ne syntyvät uudestaan. Aloitetaan violetin värisistä, joista ensimmäinen on siis alapuolellasi. Taistelujen ei pitäisi olla vaikeita, joten ei niistä sen enempää. Hakkaa Squallilla, paranna Rinoalla. Voitettuasi tämän mene isommasta ovesta ja siellä heti vasemmalle, mistä löydät toisen samanvärisen. Seuraavaksi punaiset, joista ensimmäinen olikin edellisen ruudun käytävällä ja toinen ylikulkusillalla kun menet takaisinpäin. Sitten vihreät, mene taas alas ja nyt pienemmästä hangaariovesta, jonka jälkeen huoneesta, jossa toinen violetti oli, vasemmalle. Tapettuasi tämän, mene vasemmalla olevasta oviaukosta, mistä löytyy ensimmäinen keltainen ja sitten kohti ruutua jolloin turvalukko avautuu ja pääset takaisin hangaariin. Juokse ilmalukolle eli sinne josta tulit alukseen ja sieltä löytyykin viimeinen tapettava. Juokse kaikki tapettuasi sinne missä oli viimeinen vihreä ja mene kyseisellä hissillä ylös ohjaamoon seuraamaan imelää romantiikkaa, tai jotain (ooh, ne sanoi molemmat whatever!)
Lopun alkua
Heti päästyäsi alas, vastaanottokomitea on viemässä Rinoaa pois eikä Squall tee lopulta asian eteen mitään. Kipitä takaisin aluksen matkustajahuoneeseen angstaamaan, kunnes se ryhmän jäsen jonka otit avaruuteen mukaan tulee häiritsemään ja pian muut perässä. Pienen tilannekatsauksen jälkeen Quistis hieman läksyttää Squallia. Seuraavaksi koko vehje alkaa täristä, sillä jotain todella pelottavaa on tapahtunut, joten mene ohjaamoon toteamaan tämä asia. Näin, nyt sinulla on sitten ilmalaiva. Seuraavaksi käydäänkin hakemassa Rinoa Sorceress Memorialilta. Homma ei ihan rauhanomaisesti suju, mutta toisaalta et kyllä joudu tekemään mitään kummempia. Mene vain Rinoan luokse ja homma on selvä. Paikalle saapuu oudon tutun näköinen mies, joka ei osaa puhua... hmmm! Pääsette kuitenkin hänen ansiostaan rauhallisesti pois ja takaisin alukseen. Ohjaamossa tehdään hieman suunnitelmia ja lopulta päätetään lähteä Edean talolla käymään, joten sinne siis. Jos Rinoa ei ole ryhmässä, näet Angelon heti kun tulet paikalle. Koeta puhua Angelolle ja juokse sitten perässä. Muut lähtevät hakemaan Rinoaa, joten ajankuluksesi koeta puhua Angelolle uudestaan niin Rinoa saapuukin sopivasti Squallin mietiskelyn aikana. Jos Rinoa taas on ryhmässä, käy puhumasa Edealle ja Angelo ilmestyy sitten kun olet lähdössä poispäin.
Lopulta herkkä keskustelu keskeytyy, koska pitäisi lähteä taas hommiin. Lähtiessäsi Edea vielä jutustelee hieman ja sitten päästäänkin jo kohti Estharin presidentin tapaamista. Hmm, kukahan se voisikaan olla? No, Esthariin siis ja nyt joudut juoksentelemaan ympäriinsä sillä hissit ovat rikki. Kaupungissa on myös satunnaiskohtaamisia, joten muista junctionit! Vaihtoehtoisesti voit heittää Enc-Nonen päälle. Puhele Lagunan kanssa niin saat asioihin lisävalaistusta sekä tehtäväselostuksen, jonka jälkeen puhu uudestaan ja hyväksy tehtävä niin peli siirtyy suoraan Ragnarokiin. Voit myös pelata korttia, jos haluat voittaa Squall-kortin. Ragnarokissa Laguna pitää viimeisen selostuksen ja rohkaisupuheen, jonka jälkeen pitäisi siis lähteä kohti Lunatic Pandoraa. Tässä välissä on kuitenkin hyvä tehdä kaikenlaista vapaaehtoista säätöä, johon ohjeita löydät muista vinkeistä. Suosittelen, että hankit seuraavat: muutamia Aura Stoneja, Squallin Lionheartin ja mahdollisesti Doomtrainin, Zellin parhaan aseen sekä parisataa Drain-taikaa. En kuitenkaan käsittele niiden hankkimista tässä, joten turvaudu toisiin oppaisiin (kaikkiin löytyy kyllä ohjeet FFfinin sivustolta.)
Kun olet tehnyt kaiken mitä haluat, pistä junctionit kuntoon ja suunnista päin Lunatic Pandoraa. Päästyäsi suojakilpien ja seinän läpi voimalla mene ulos aluksesta niin kohtaat Fujinin ja Raijinin viimeisen kerran. Pitäisi olla aika helppo taistelu, mutta älä käytä muggia sillä saat parempaa kamaa taistelun jälkeen (Str Uppeja). Juokse sisälle Pandoraan (risteyskohdassa suoraan ja kakkoshissillä alas) ja mene taas ykköshissillä paikkaan josta robotti heitti sinut viimeksi ulos. Tällä kertaa taistellaan, mutta mitään suurempia ongelmia ei taaskaan pitäisi olla: Darkside/Limit Squallilla ja pari muuta parantamassa jos tarvetta (jos haluat voit myös heittää Squalliin Aura Stonen nopeuttaaksesi hommaa). Muista kuitenkin käyttää muggia molempiin pallukoihin, sillä niistä saa Str ja Vit Uppeja. Mobile Type 8:lla on toisessa moodissa yksi paha hyökkäys, Corona, joka tiputtaa kaikki hahmot yhteen - paranna sen jälkeen nopeasti! Megiddo Flame on myös suhteellisen vaarallinen, mutta Squallin pitäisi limittien kanssa ehtiä telomaan koko laite ennen kuin se ehtii käyttää ko. hyökkäystä. Jatka taistelun jälkeen eteenpäin ja seuraavana listalla onkin Seifer. Edellistä helpompi taistelu, mutta voit vetää Aura-taikoja jos haluat. Jos sinulla ei ole Odinia, pystyt vetämään niin paljon kuin haluat, muussa tapauksessa Gilgamesh, joka tulee kuolleen Odinin tilalle, keskeyttää taistelun jossain välissä melko varmasti ennen kuin saat täydet varastot. Taistelun jälkeen saat säätää porukkaa jälleen. Tulevassa taistelussa Adelin kanssa et voi käyttää Squallin limittejä, koska voit vahingossa tehdä Fated Circlen tai Blasting Zonen, jolloin Rinoa saattaa kuolla (toisaalta omassa pelissäni Rinoalla oli yli 9000 hp). Niinpä onkin aiheellista ottaa Zell ryhmään ja laittaa tälle Squallin junctionit, tai vaihtoehtoisesti käyttää pelkkää Darksideä. Molempi parempi. Ensin pitäisi kuitenkin tallentaa ja vaihtaa neljäs cd asemaan, jonka jälkeen voitkin lähteä takaisinpäin ruutuun jossa tappelit Mobile Type 8:n kanssa. Kiipeä oikealla olevaa hökötystä pitkin ylös (sitä nostovartta) ja juokse oikealle. Adel käyttää taikoja ja imee koko ajan HP:tä Rinoalta, joka siis ei saa kuolla taistelun aikana. Mug antaa Samantha Soulin Adelilta ja Megalixireitä Rinoalta (varovasti!). Olenko muuten ainoa jonka mielestä Sorceress Adel näyttää kovasti mieheltä, käännösvirhe tai jotain?
Taistelun jälkeen suunnitelma pannaan täytäntöön ja mystinen Time compression alkaa. Pelillisesti se ilmenee kaikenlaisena härönä sekä outoina Sorceress-taisteluina, joista ei kuitenkaan pitäisi olla paljoakaan ongelmia (viimeinen heittelee kyllä Ultimaa, mutta ehdit parantaa hyvin välissä), AP:tä sen sijaan ropisee 55, joten kannattaa pistää GF:t oppimaan jotain hyödyllistä. Lopulta tullaan Edean talolle. Suuntaa ulos takaovesta ja pian Ultimecian linna materialisoituu ilmaan leijumaan, kuten myös sinne johtavat ketjut. Lähde kiipeämään ja näet matkan varrella portteja ketjun varressa, nämä johtavat eri puolille maailmaa ja niistä enemmän toisissa oppaissa. Nyt turistimatkamme kohde on kuitenkin itse linna joka odottaa ketjun päässä...
Tämä on se viimeinen taistelu
Porukka kävelee jaon jälkeen dramaattisesti ovelle, missä selviää heti linnan pikku jekku: kaikki ominaisuudet on suljettu ja niiden vapauttamiseksi täytyy tappaa Ultimecian kätyreitä joita on ympäri linnaa. Ennen kuin aletaan tehdä mitään, jänistetään ja mennään takaisin sen verran että käydään ulkona tallentamassa.
Sitten lähdetään itse hommiin. Paikan päällä liikutaan kahdessa ryhmässä, mutta suosittelen kaikkien vihollisten hoitamista samalla ryhmällä, jolloin toista käytetään vain muutamissa kohdissa missä tarvitaan ryhmien yhteistyötä. Seuraa tarkkaa ohjeistus siitä mistä hirviöt löytyvät ja missä järjestyksessä ne kannattaa tappaa, jotta aikaa kuluisi mahdollisimman vähän ja taistelut hoituisivat suht helposti. Jos ei jaksa kuluttaa tuhottomasti aikaa, kannattaa laittaa Enc-None päälle (näin tein ainakin itse tätä kirjoittaessani). Tässa vaiheessa hommaa helpottaa aivan mielettömästi jos Leviathanin Recover ja Alexanderin Revive on opittu. Jos ei ole, laita ne heti opettelun alle. Alexanderin Med Data on myös ihan kiva kyky. Mug sen sijaan on turha, sillä pomohirviöt eivät kanna mitään, mutta antavat kuollessaan ihan kivoja esineitä. Huomaa myös että taisteluista voi paeta, eli heikko tilanne ei vielä tarkoita Game Overia. Säädä junctionit ja abilityt kaikille hahmoille ja astu porteista sisään.
Alussa käytössäsi on pelkästään Attack-komento, mutta helpotusta on pian tiedossa: kävele vain edessäsi näkyvät portaat ylös ja kohtaat ensimmäisen vastustajan, Sphinxaran. Taistelussa ei pitäisi olla mitään ongelmia hyvillä junctioneilla, jollaiset sinulla pitäisi olla mikäli olet tätä opasta seurannut. Voitettuasi saat avata yhden sinetin; valitse Command Ability jos sinulla on Recover, muuten Item tai, mikäli sinulta puuttuu Siren tai Carbuncle, Draw.
Taistelun jälkeen laita Thundagaa kaikkien hahmojen Elemental defenseen. Juokse sitten edessäsi olevasta ovesta ja tulet huoneeseen, jossa on suuri kattokruunu. Yritä juosta sitä pitkin, niin se tömähtää alas ja avaa kellarin luukun, joka onkin seuraava etappimme. Siellä oleva Tri-Point hirviö hoituu erittäin helposti, sillä se käyttää vastaiskuna Mega Sparkia, jonka elementti on Thunder. Eli lyö ja Tri-Point parantaa sinua jatkuvasti. Jos avasit Command Abilityn, voit käyttää taistelussa Darksidea, jolloin se pitäisi olla ohi kahdella iskulla mikäli junctionisi ovat hyvät. Voit myös vetää Sirenin mikäli unohdit sen alussa. Voitettuasi saat jälleen avata yhden sinetin, valitse GF.
Seuraavaksi olisi tarkoitus juosta kattokruunun yli toiselle puolen ja tätä varten tarvitsetkin paikalle toisen ryhmäsi seisomaan kattokruunun alapuolella olevassa ruudussa näkyvän vihreän kehän päälle. Juokse siis ensin takaisin aulaan menemälle vasemmalla olevasta ovesta, käytävää alas ja oikealle. Mene vihreään kehään ja vaihda ryhmää (muista antaa Diablos jollekin jäsenelle, että voit käyttää Enc-Nonea, hoituu helpoiten switchillä) ja juokse tällä ryhmällä samaa tietä takaisin seisomaan em. vihreään kehään (voit myös käydä tallentamassa tässä välissä, mutta tee se ennen kuin juoksutat kakkosryhmän paikoilleen, sillä ulkona käynti resetoi ryhmien paikat aulaan. Sitten vain juokset pääryhmälläsi uudestaan kattokruunun yläpuolelle ja kipität sen yli parvekkeelle, missä odottelee Krysta. Otuksella on kohtuullisen voimakas vastahyökkäys sekä korkea defense ja se heittää Ultiman kuollessaan. Korkea Spirit auttaa Ultimaa vastaan ja Krysta ei käytä vastahyökkäystään mikäli käytät GF:iä. Avaa voitettuasi Magic, tai jos otit ensimmäisenä Drawin niin ota nyt Command Ability tai Item (joudut vain hoitamaan Trauman ilman Meltdownia). Krystalla on myös Carbuncle.
Seuraavaksi sitten taas takaisin päin ja oikealle siitä missä tapoit Sphinxaran. Jatka reittiä, kunnes tulet taidegalleriaan. Tähän huoneeseen liittyy mielenkiintoinen pähkinä johon tarjoan kuitenkin nyt suoran ratkaisun: käy lukemassa kaikki pienet taulut ja mene sen jälkeen vasemmalla olevan ison taulun luokse ja valitse: Vividarium, Intervigilium, Viator. Taulu muuttaa ulkonäköään ja esiin tulee usvaa. Kun poistut ruudusta, on saliin ilmestynyt Trauma, jonka tapamme seuraavaksi. Helppo taistelu jälleen kerran, taio Traumaan Meltdown ja käytä Darksidea. Traumalla on Leviathan, mikäli et saanut sitä aiemmin. Avaa Resurrection.
Jatka Trauma-huoneesta eteenpäin ja mene kellariin. Mene vasemmalla olevasta ovesta ja poimi avain patsaan kädestä niin kohtaat seuraavan vihollisen, joka on Red Giant. Otuksella on järjettömät puolustukset, mutta yksi heikkous: Demi. Myös Diablos toimii, sillä efekti on käytännössä sama. Yllättäen myös Cactuar on hyvä, mikäli olet sen saanut, sillä Cactuarin tekemä vahinko ei riipu mistään tekijästä. Näitä käyttämällä taistelu ei ole mitenkään paha. Avaa voitettuasi Limit Break tai Item.
Voitettuasi mene taas takaisin päin vihreälle kehälle asti ja vaihda ryhmää. Jos ryhmäsi on yhä huoneessa, jossa se oli ennen Krysta-taistelua (eli pitämässä kattokruunua ylhäällä), juokse ylöspäin ovesta joka johtaa suihkulähteelle. Suihkulähteessä on Treasure Vault Key, joka kannattaa poimia toki jo valmiiksi mukaan. Jatka sitten matkaasi ovesta sisään ja portaat ylös - matkalla näet myös kieppuvaa usvaa sekä urut. Usvasta tulee Omega Weapon, johon tässä läpipeluuohjeessa ei kosketa ja urkuja soittamalla saa Rosetta Stonen seuraamalla kykyjen maksimointi -oppaassa annettuja ohjeita (voit myös katsoa sieltä miten hoidella Omega). Nyt siis kuitenkin juostaan vain ohi tästä huoneesta ja lankkusillalle. Sillalla on avain, jota on lähestyttävä kävellen mikäli haluat poimia sen. Toisaalta juokseminen ei pahemmin haittaa, sillä avain tippuu vain veteen ja ajelehtii suoraan sen oven viereen jossa sitä tarvitaan. Etsi sitten vihreä kehä ja vaihda takaisin pääryhmääsi. Suuntaa takaisin kellariin ja nyt sinulla pitäisi olla avain oikealla olevaan oveen, joten mene sisään ja valmistaudu taisteluun Gargantuan kanssa. Ensimmäisessä vaiheessa otus on vain Vysage, joka hoituu helposti. Gargantua itse käyttää Counter Twist -vastaiskua fyysisiin hyökkäyksiin, mutta tästä huolimatta voit suht turvallisesti hoidella homman Darksidellä ja Recoverilla tai voit tietysti aina käyttää taikoja sekä GF:iä. Ainakaan omassa pelissäni Counter Twist ei tehnyt kovin kummoisesti vahinkoa kun hahmojen vitalityyn oli laitettu Meltdowneja. Voit vetää Cerberusin jos et saanut aiemmin.
Sitten juostaankin hieman takaisinpäin aina aulaan asti. Mene nyt Sphinxaran olinpaikasta vasemmalle ja löydät pitkän käytävän keskeltä vasemmalta oven joka aukeaa Treasury Vault Keyllä. Sisällä on pieni arkkupähkinä, jossa on tarkoituksena saada kaikki arkut auki. Kun avaat tai suljet yhden, kaksi sen viereistä muuttavat tilaansa. Avaa toinen, sulje kolmas, avaa ensimmäinen, avaa neljäs ja Catoblepas ilmestyy. Otus ei ole muuten mitenkään erikoinen, mutta heittää Meteorin kuollessaan joten pidä HP:t hyvissä lukemissa. Nopea tapa on heittää Squallille Aura Stone ja nakata pari Renzokukenia hirviön nassuun. Avaa toiseksi viimeinen sinetti siten että Save jää avaamatta.
Sitten juostaankin taas pitkä matka aina sille puiselle sillalle asti josta Armory Key löytyi. Voi olla myös hyvä idea tallentaa ulkopuolella kulkiessasi aulan ohi. Mene nyt ovesta ja löydät kierreportaat ylöspäin. Juokse niitä pitkin kunnes näet heilurin - hyppää sen päälle ja ratsasta oviaukolle, jonka takana odottaa ulkotasanne ja Tiamat. Tiamatilla on Eden, jota sinulla ei ole jos olet seurannut opasta suoraan - muista siis laittaa jollekin hahmolle Draw! Tarkista myös että battle speed ei ole ainakaan maksimissa. Tiamat lataa todella voimakkaan Dark Flare hyökkäyksen kirjain kerrallaan eikä tee muita hyökkäyksiä (täydellä battle speedillä lataus kestää todella vähän aikaa). Shell vähentää vahinkoa. Aura Stone + Renzokuken tai ihan vaan Darkside hoitaa taistelun kotiin. Avaa viimeinen sinetti.
Menen takaisin ja kiipeä kierreportaat loppuun asti ylös ja jatka matkaa kunnes tulet tallennuspisteelle, jonka vieressä on ovi Ultimecian huoneeseen. Aika suorittaa loppuvalmistelut ja tallentaa. Taistelussa hahmot valitaan satunnaisesti, mutta kuolleet katoavat ja tilalle tulee joku pois jääneistä, joten riittää, että varustat kolme hahmoa kunnolla. Alla tätä opasta kirjoittaessa käytetyn ryhmän statistiikat.
Quistis (LV 44)
Statit:
HP 9781 (Flare)
Str 110 (Aura)
Vit 163 (Meltdown)
Mag 71 (Demi)
Spr 88 (Curaga)
Spd 95 (Triple)
Eva 12% (Blizzaga)
Hit 103%
Luck 17
Kyvyt:
Revive
Treatment
Item
HP +80%
Vit +40%
Med Data
Squall (LV 48):br;
Statit:
HP 9721 (Flare)
Str 232 (Aura)
Vit 107 (Meltdown)
Mag 70 (Quake)
Spr 161 (Curaga)
Spd 137 (Triple)
Eva 13%
Hit 255%
Luck 18
Kyvyt:
Magic
Darkside
Item
Spd +40%
Str +40%
Spr +60%
HP +80%
Selphie (LV 32)
Statukset:
HP 4580 (Flare)
Str 103 (Aura)
Vit 95 (Meltdown)
Mag 102 (Quake)
Spr 134 (Curaga)
Spd 92 (Triple)
Eva 9%
Hit 98%
Luck 21
Kyvyt:
Magic
Recover
Item
Spr +40%
Spr +20%
Mag +40%
Itse taistelussa on neljä vaihetta, joista mahdollinen ryhmän koostumuksen säätäminen on syytä hoitaa ensimmäisessä. Tämän jälkeen kuolleet pitäisi herättää mahdollisimman nopeasti, etteivät ehdi haihtua. Ensimmäisessä vaiheessa Ultimecia tekee pelkästään taikoja sekä Maelstrom-hyökkäystä joka on tehostettu versio Demistä kaikkiin sekä tekee lisäksi Cursen. Säädä siis haluamasi hahmot paikalle ja hoida taistelu limiteillä tai Darksidellä. Hetken päästä Ultimecia kutsuu vahvimman GF:n, eli Grieverin (tai mitä nyt annoitkaan Squallin sormuksen leijonalle nimeksi).
Griever ei ole kovin paljoa pahempi, mutta saattaa poistaa hahmoilta kokonaisia taikapinoja kerralla jolloin pahasti osunut saattaa viedä tärkeät junctionit. Lisäksi Griever heittää välillä voimakkaan Shockwave Pulsarin, johon kannattaa varautua - ruutu tärisee ennen sitä. Käytä Meltdown, sitten Aura Stone ja limittejä. Gravija vie paljon HP:tä, mutta parantele ahkerasti ja homman pitäisi hoitua suht kivuttomasti. Kunhan Griever hajoaa niin Ultimecia yhdistää sen itseensä ja muodostunut otus on jokseenkin häiriintyneen näköinen.
Tämä vaihe ei ole kovinkaan paha, mutta se kannattaa edelleen hoitaa nopeasti jottet menetä loitsujasi turhaan. Aura Stone ja limitit hoitavat homman jälleen kerran eikä mitään kovin kummoista varottavaa ole. Sitten seuraakin taistelun neljäs ja viimeinen osa.
Ultimecia on entistä häiriintyneemmän näköinen ja käyttää nyt Hell's Judgementia, joka tiputtaa tylysti kaikki hahmosi yhteen osumapisteeseen. Pidä yksi hahmo valmiudessa ja vastaa välittömästi Megalixirillä tai jollain muulla tehokkaalla parannuksella. Jossain vaiheessa Ultimecia alkaa vetää alaosaltaan Apocalypseä ja heittää sitä aiheuttaen kaikkiin ihan kivasti vahinkoa (voit vetää sitä myös itse jos haluat), mutta vanha taktiikka puree edelleen eli heitä limiteillä päähän kunnes Ultimecia alkaa puhua joka iskun jälkeen jotain. Tästä eteenpäin ei pitäisi olla merkitystä millä lyöt, kun Ultimecialta loppuvat sanomiset loppuu tältä myös elämä. Sitten onkin aika katsella massiivista kuolinanimaatiota ja loppudemoa, sillä Final Fantasy 8 on pelattu läpi.