Final Fantasy VIII läpipeluuopas

Kirjoitettu kauan sitten - Laitettu sivuille 06.10.2008 - Julkaistu Final Fantasy Finlandin sivuilla (linkki)

1 | 2 | 3 | 4 | 5

Vankilakivaa

Oikeastaan toinen levy alkaa Laguna-osuudella. Laguna on Winhillissä ja siviilivaatteissa, jokseenkin muuttuneena miehenä. Herättyäsi mene alas, puhu tytölle ja sitten ulos. Tarkoitus olisi mennä naapuritaloon (alempana olevaan) ja koska muutakaan ei ole tehtävänä niin sinne siis. Sisällä Lagunan nykyinen tilanne selviääkin jo vähän paremmin. Keskustelun jälkeen lähdette siivoamaan kylää hirviöistä. Anna Kirosille junctionit (peli on taas poistanut kaikkien paitsi Squallin junctionit) ennen kuin lähdet liikkeelle. Juokse alaspäin kunnes Laguna toteaa kierroksen päättyneen. Juokse sitten takaisin samaa reittiä raportoimaan Rainelle ja Ellonelle. Palattuasi mene yläkertaan, seuraile keskustelu läpi ja palaa nukkumaan siihen taloon josta heräsit.

Heräät jostain niinkin jännästä paikasta kuin vankilasta. Huoneessa on Zell, Selphie, Quistis ja Rinoa. Zell selittelee jotain unikohtauksestaan Wardina. Puhu Rinoalle pari kertaa niin homman pitäisi pyöriä eteenpäin ja Zell tajuaa että Ward oli töissä tässä vankilassa. Seuraa vähän ahdistunutta keskustelua ja sen jälkeen oletkin seuraamassa hetken Squallia, joka on ihan omassa kopissaan. Hetken päästä palataan Zelliin ja kumppaneihin, kun joku hassu badass vartija tulee kovistelemaan. Lisäksi he hakevat Rinoan pois. Ja sitten taas Squall. Seifer tulee riehumaan ja raahaa sinut kuulusteluun, jossa saat vähän sähköshokkihoitokivaa.

Zell ja kumppanit vaihteeksi. Selphie koettaa parannella aika heikoin tuloksin, joku hassu antimagiakenttä. Sitten sisään astelee moomba joka tuo ruokaa ja kompuroi lahjakkaasti. Herra kovis tulee kovistelemaan moomballe. Kovistele takaisin ja herra kovista alkaa pelottaa, hilpeää. Ja taas Squall, voisi tämä peli päättää joskus. No, kuitenkin. Seifer mesoaa lisää ja kuulet ohjusten laukaisemisesta Gardeniin. Uuh, sitten Seifer alkaa uhoamaan SeeD-jahdilla ja kaikella muulla laimealla. Niin ja saat lisää sähkökivaa, ja koska se on niin kivaa, valitse "...Just let me die" -vaihtoehto.

Ja taas Zell ja kumppanit. Puhu kaikille ja alatte miettiä pakosuunnitelmaa (Selphiellä paras jälleen, miksei hänestä tehty ryhmänjohtajaa?) kunnes Zell tajuaa jotain, ooh. Sitten vielä päälle maailman vanhanaikaisin vartijahämäys (noh, se kovisvartija nyt on niin pässi että ihan sama mitä hämäystä käyttää...). No, pääsetpähän pois viimein, muista pistää Zellille junctionit! Mene sitten portaat ylös ja löydät pari vartijaa aseitanne tarkastelemasta. Tapa!

Squall vaihteeksi, moombat ovat tökkimässä miestä hereille ja päästävät poiskin. Ja Zell vaihteeksi, taas sellissä ja porukat saavat aseensa takaisin. Siirtele taas junctionit, koska edessä on kiitettävän paljon juoksentelua vankilan tylsillä käytävillä (jokainen keros on saman näköinen). Ennen kuin pääset pois joudut kuitenkin tappelemaan Biggsin ja Wedgen kanssa. Helppoa kuin heinänteko, jos drawaaminen kiinnostaa niin parilla on ihan kivoja taikoja hallussa. Kunhan pääset ulos, moombat juoksevat ylös. Squall on siellä, mutta jos kiinnostaa, voit kompata alakerrokset ensin muutaman ihan kivan esineen saamiseksi. Kuutoskerrokseen kannattaa mennä joka tapauksessa, siellä on kauan kaivattu tallennuspiste. Jokaisessa kerroksessa ykköstä ja kakkosta lukuunottamatta pääset vain yhdestä ovesta (noissa kahdessa molemmista). Merkittäviä esineitä ovat yksi Strength Up ja Combat King 001. Viitoskerroksessa on tyyppi joka pelaa korttia rahasta ja antaa esineitä jos voitat. Huomaa myös ärsyttävät pikkuseinät portaikkojen välissä, joiden takia joudut varmasti kiertämään joka kerroksessa koko kehän (huonoja kiipeämään nämä SeeDit). Sitten vain suunta ylöspäin seuraavaksi, lisää samanlaisia kerroksia ja ovia. Kymmenennessä kerroksessa on taas yksi rahasta pelaaja, joka pelin jälkeen päivittää Battle meterin. Jos esineistä on pulaa, kahdeksannessa kerroksessa on mies joka pitää kauppaa. Sivuhuomiona vielä: jotkut viholliset tiputtelevat Steel Orb esineitä, joista saa tehtyä 15 Demi-taikaa, ihan näppäriä statteihin ne, ei mitään metsästyksen arvoista kuitenkaan. Kerroksessa 12 ei ole ovia joista pääsee, ja siitä yksi ylöspäin niin olet vihdoin erilaisella käytävällä. Mene moombalauman läpi ja siellähän Squall onkin pörröisten kavereidensa kanssa. Ennen kuin poistut, puhu kolmelle moomballe ja ne poistavat kolmesta kerroksesta sen ärsyn väliseinän. Kahden muun kanssa ei ole väliä minkä valitset, mutta ensimmäisestä (4, 3 tai 2) tulisi valita 4, koska muista ei ole hyötyä. Ja äläs vielä ota Zellin junctioneita pois.

Pääsette suunnittelemaan ulospääsyä. Selphie loistaa taas idean kanssa (höh, miksi ei?), mutta jostain syystä kuitenkin päädytte käyttämään hissiä päästäksenne nopeammin alas. Zell antaa ohjeita; tee niin ja pääsettekin alas. Juokse ovesta ja totea iloisesti, että siitähän ei mennä mihinkään, kun koko kompleksi on maan alla. Sitten päästäänkin taas Zelliin joka juoksentelee vartijoita karkuun mutta jääpä kuitenkin kiinni, onneksi Squall tulee apuun. Hetken kuluttua jumitatte tulituksessa ja seuraavaksi Irvine tepastelee paikalle apuun Rinoan kiusaamana. Seuraa hetki selitystä ja sitten pitäisi lähteä ylös, vaihteeksi. Päästyäsi sinne asti, siirrytään toiseen ryhmään, jolla pitäisi nyt sitten mennä alas. Eikös ole hauskaa tämä juoksentelu. Muista junctionit. Ja Squallin ryhmä sitten taas. Juoksentele ylös ja jo kerran ulos asti, jossa seuraa helpohko tappelu. Sitten Irvine soittelee puhelimella keskukseen ja palaattekin taas takaisin hoitelemaan sitä hauskaa hissiviritelmää. Sitten voit juosta viimein ulos, mutta tallenna ensin alakerrassa, sillä luvassa on ärsyttävän hämäävä äkkikuolemakohta. Juokse ulos ja seuraile animaatiot, joista viimeisessä Squall jää roikkumaan ja koko kompleksi sukeltaa. Kaikesta hämäyksestä huolimatta hivuttaudu oikealle niin pelastut. Karattuanne pysähdytte suunnittelemaan pikaisesti. Puhu Selphielle ja seuraa hetki keskustelua, sitten näette kuinka ohjukset laukaistaan. Puhu Selphielle uudestaan ja pääset päättämään ketkä lähtevät takaisin Gardeniin varoittamaan ja ketkä suuntaavat ohjustukikohtaan. Ota Quistis mukaan Gardeniin, muulla ei niin väliä (syy selviää myöhemmin). Seuraa vielä kerrassaan ovelaa junanryöstö (!) operaatiota ja sitten onkin aika aloittaa seuraava tehtävä...



Naamiaiset ohjustukikohdassa ja kadonneen miehen metsästys Gardenissa

Ensimmäisenä tehtävänä on ohjustukikohta. Aloitat aavikolta auton kanssa. Seuraa vain tietä länteen ja löydät tukikohdan. Voit kuitenkin tässä vaiheessa ennen tehtävää käydä Delingissä ja pelata siellä korttia kenraali Carawayn kanssa. Häviä hänelle Ifrit-kortti niin hän alkaa käyttää Rinoa-korttia. Ifritiä et voi voittaa takaisin täällä, mutta ei syytä huoleen, sillä sen saa kyllä myöhemmin. Kenraali löytyy asuntonsa portailta.

Selphie tekee tukikohtaan pääsyn jälkeen kerrassaan nerokkaan suunnitelman, joten ei muuta kuin toteuttamaan. Muista siirrellä junctionit toiselta porukalta nykyiselle, ettei käy nolosti. Tukikohdan voi vetää kahdella tavalla - pitämällä valepuvuista kiinni mahdollisimman pitkään tai vain tappelemalla. Ensimmäisellä tavalla on mahdollista nostaa SeeD-rankkia kahdella tasolla, joten se on suositeltavampaa. Sisällä päästyäsi tutki vasemmanpuoleista ovea ja sen jälkeen oven vieressä olevaa paneelia, jolloin joku ryhmän jäsen ilmoittaa löytäneensä sopivan kortin autosta. Seuraavalla alueella on vartija ja sinulle annetaan kolme vaihtoehtoista tapaa mennä ohi. Valitse joku, tällä ei ole merkitystä SeeD-pisteiden kannalta. Seuraavalla alueella ei ole mitään, joten juokse sen läpi. Tulet paikkaan jossa on portaat (ne joista tulit), yksi ovi, toiset portaat sekä kaksi vartijaa. Mene alas portaat ja niiden vasemmalta puolelta. Paikalla on kaksi sotilasta, jotka puhuvat jotain ylläpitohommista sekä nakittavat sinut viemään viestin ohjushuoneeseen (ovi edellisessä ruudussa). Puhu sisällä miehelle joka on jonkinlaisen laatikon edessä tutkimassa ja valitse ensimmäinen vaihtoehto ("...To go on ahead"). Saat uuden juoksutehtävän, eli suuntaa takaisin huoltoryhmän luokse. Saat hommaksesi mennä suorittamaan tarkastus, mikäs sen mukavampaa kun samalla voi pistellä paikan rikki. Juokse siis takaisin päin ovelle jossa ohitit vartijan alussa ja puhu päästäksesi sisään. Sisällä ei tarvitse kuin kävelle eteenpäin ja valita vaihtoehdoista jotain, pisteiden kannalta ei merkitystä. Ulkopuolella törmäät vartijoihin; puhu tiesi läpi tai muuten menetät paljon pisteitä sekä joudut taistelemaan tiesi läpi. Onnistuneen valehtelun jälkeen Selphie hoitaa hommat omalla tavallaan. Juoksentele taas sisään päin ohjushuoneeseen asti, jolloin vartija tulee ulos ovesta. Valitse molemmista ensimmäinen vaihtoehtoa ("Act it cool" ja "Help out"). Sisällä on sotilaita työntämässä ohjuslaukaisinta - kävele sotilaiden väliin ja ala naputella! Tämän jälkeen puhu pomolle ja pääset leikkimään ulkopuolella olevalla ohjauspaneelilla (Selphie käyttäytyy hillitysti, joten jotain täytyy olla pahasti vialla koko maailmassa). Kohdetta et voi säätää, mutta ota target-valikosta error ratio ja säädä se täysille. Valitse sitten data upload ja homma on selvä. Tämän tehtyäsi puhu portaiden edessä olevalle vartijalle ja pääset ylös, missä sinua odottaa tukikohdan johtaja. Tässä vaiheessa paljastutte ja ainoa konsti on taistella näitä kolmea vastaan. Ei pitäisi olla ongelmia. Tappelun jälkeen pääset etsimään kontrollisysteemiä. Se on vasemmanpuoleisin paneeli, jota tutkii joku ryhmästäsi (voi olla, että joudut käyttämään ensin oikealla puolella huonetta olevaa konetta). Itsetuhomekanismi puolestaan löytyy seuraavasta huoneesta. Saat valita ajastimen, vaihtoehtoja on neljä välillä 10-40 min. Jos otat 10 tai 20 niin pääset ulos oikealla olevasta ovesta, muuten joudut juoksemaan tukikohdan läpi. Ota 10, sillä se riittää varsin hyvin ja saat täydet SeeD-pisteet. Ulkona odottaa pomotaistelu, jonka ei pitäisi myöskään tuottaa hirveästi ongelmia jos vain olet keräillyt taikoja tämän oppaan mukaan. Jos mukana on Irvine tai Zell niin homma on nopeasti ohi limiteillä. Quezacotl hoitelee homman aika vikkelään myös. Taisteluiden jälkeen ajastin katoaa; kävele keskimmäisen ohjuslaukaisimen eteen niin peli jatkuu. Tehtävä suoritettu, mutta valitettavasti ohjukset lähtivät ja ryhmä jäi sisälle kun tukikohta räjähti...

Siirryt Gardeniin. Muista junctionit ja varmista, että Quistisilla on Degenerator-limit (oppii Black Hole-esineestä, jonka saa modaamalla Gesper-kortin). Hanki Quistis keltaiselle, sillä sisällä tulee vastaan T-Rexaureja joiden tappaminen toki tässä vaiheessa onnistuu ilmankin, mutta kestää aivan liian kauan. Kyseisiltä ylikasvaneilta sisiliskoilta saa mugilla sekä ihan vain tappamalla hyödyllisiä Dino Boneja, joita voit kerätä mielesi mukaan. Yhdestä saa 20 Quakea, joten optimaalista olisi tässä vaiheessa hankkia jokaiselle 100 Quakea. Degenerator on kätevä myös Grendelien pikaeliminointiin.

Ja eikun sisään! Meininki on hurja, sillä jostain syystä kaikki etsivät tarmokkaasti Cidiä jokseenkin väkivaltaisin aikein. Ilmeisesti paikalla on kaksi osapuolta, joista toinen on mystisen NORGin puolella ja toinen Cidin. Joudutte myöskin mukaan Cid-jahtiin, joten ei muuta kuin aloittamaan hommat. Toistaiseksi tilanteesta ei anneta kovin vahvaa käsitystä. Juoksentele vain eteenpäin kunnes tulet aulaan, jossa tapaat jälleen kerran Fujinin ja Raijinin. Lyhyen keskustelun jälkeen voit aloittaa etsinnät. Jokaisella alueella pitää käydä, suosittelen oikealta aloittamista ja järjestyksessä etenemistä. Taistele kaikkialla ja puhu siellä oleville (jotkut antavat esineitä) kunnes olet käynyt jokaisen alueen läpi. Mainitsemisen arvoisia asioita: auta juniorijäseniä puistossa, asuntolassa voit levätä ja tallentaa, vastaa lavan luona olevasi Cidin puolella, auta sairasosastolle mennessä. Käytyäsi kaikki läpi mene hissille ja näet Xun nousevan siihen - seuraa perässä. Juokse käytävää pitkin ja löydät hänet sieltä, samalla kuulet uskomattoman nerokkaan juonen... no ainakin vastapuoli on ilmeisesti täynnä idiootteja. Puhu Cidin kanssa (Squallilla on taas hauskoja ajatuksia, mutta eikös hänellä aina) ja saat avaimen jolla pääset Gardenin kellarikerrokseen. Sinne siis, ihana huoltoalue odottaa!

Valitettavasti hissi pysähtyy hieman kesken, joten matka pitenee. Tutki paneelia ja sen jälkeen lattiassa olevaa luukkua päästäksesi ulos. Sitten vain tikkaat alas ja tunneleihin luukun kautta. Alueen viholliset ovat heikkoja tulta vastaan, mutta jos hommasit Quakeja niin eipä tuosta tiedosta hirveästi hyötyä ole, sillä jyräät tiesi läpi muutenkin. Blood Soul -nimiset viholliset kasailevat hahmoillesi ärsyttäviä statuksia. Matka jatkuu tunnelia pitkin ja alaspäin kunnes saavut huoneeseen jossa on venttiili. Naputtele nappia ahkerasti ja sen pitäisi avautua. Sen jälkeen takaisin edelliseen huoneeseen ja siellä on tapahtunut lisää muutosta (hurraa, lisää tikkaita! Pituudesta päätellen Garden jatkuu melkoisen syvälle maan alle). Tikkaiden jälkeen portaat alas ja vasemmalle suureen huoneeseen. Keskustelun jälkeen päätä mennä itse katsomaan ja kiipeä tikkaat ylös. Tikkaat kaatuvat ja paiskaavat Squallin lasin läpi, mutta tosimieshän ei moisesta ole moksiskaan. Tutki huoneessa olevaa paneelia ja taas tapahtuu hurjia. Sitten vain takaisin alas ja kiipeämään ulkoreunalla olevat tikapuut jälleen alas (tikapuut portin takana, vihreä välkkyvä valo). Käytä vipua ja kipitä ovea kohti, jolloin öljystä hyppää pari Oilboylea estämään. Oil shot on kohtuullisen paha hyökkäys, mutta muuten ongelmia ei pitäisi olla paljoakaan. Squallin Renzokuken sopivilla str-junctioneilla hoitelee taistelun pikaisesti. Taistelun jälkeen pääset taas eteenpäin, jälleen yksille tikapuille (viimeiset!) ja lopulta löydät jonkin antiikkisen näköisen koneen. Koeta käyttää sitä ja pian oletkin taas Cidin huoneessa ja Garden lähtee lentoon juuri ajoissa. Keskustelun jälkeen mene ulos (toinen kerros, käytävän pää) ja tämän jälkeen Xu tuleekin kutsumaan sinut takaisin komentosillalle. Ohjaimet eivät toimi, mutta kunhan Squall vähän takoo niin kyllä Garden aina yhtä pikkukylää väistää ja sen jälkeen leikitään kalaa... kuollutta kalaa joka kelluu veden pinnassa vailla ohjausta.



Kalamiehen horisontti

Tärkeää: Leviathan GF

Squall löytyy taas huoneestaan miettimistä aivan liikaa juttuja. Herättyäsi kävele hissille ja sinut käsketään NORGin huoneeseen. Mene sinne hissillä ja seuraile Cidin ja NORGin keskustelua, sitten keskustele itse ällötyksen kanssa jonka jälkeen voit vetää ahnetta possua lättyyn (sitä ennen hurjia juonipaljastuksia). Käytä mugia molempiin palloihin (Mag Up ja Spr Up) ja tao sen jälkeen kuorta jollain kunnes se aukeaa. Vedä heti Leviathan NORGilta ja sen jälkeen voit käyttää muggia saadaksesi Circletin. Hoitele tappelu loppuun. Jos kohtaat jostain syystä ongelmia, kutsu Carbuncle ja/tai käytä Shelliä. Taistelun jälkeen laita Leviathan oppimaan Spr +20% taitoa päästäksesi myöhemmin käsiksi Spr Bonus -kykyyn. Taistelun jälkeen hissillä ylös ja sairastuvalle puhumaan Cidin kanssa. Saat selvennyksen tapauksesta NORG sekä Cidin onnellisesta avioliitosta. Kysele kaikki vaihtoehdot läpi. Kipittele takaisin hissille päin ja Xu juoksee kyselemään Cidin sijaintia sekä kertoo lähestyvästä laivasta. Mene hissillä ylös kakkoskerrokseen ja juokse käytävän päähän ja ulos katsomaan mikä on meininki. Keskustelun jälkeen sinun pitäisi etsiä Ellone, joka löytyy kirjastosta. Ellone kertoo hieman Laguna-kokemuksista ja Squall on taas tehokkaasti Squall.

Seuraavaksi Squall on taas sängyssään pohtimassa liikaa. Lopulta Quistis tulee herättelemään ja kyselemään; vastaile miten haluat. Kun tulet ulos niin Cid tekee "mielenkiintoisen" kuulutuksen. Seuraavana onkin luvassa pieni hasarditilanne, kun Garden rymistelee päin Fisherman's Horizonin laitureita. Ja sitten käy käsky Cidin huoneeseen, jonne pelin siirtyminen tapahtuu itsestään. Jälleen uusi tehtävä, tällä kertaa diplomaattinen. Pitäisi käydä pyytelemässä anteeksi ja selittelemässä, joten eipä muuta kuin toimeen. Ulos pääsee toisen kerroksen käytävän päätyovesta. Heti pihalla saat selville että kaupungissa on kerrassaan innokkaita remppajamppoja, joten mikäs sen mukavampaa. Ennen pormestarin talolle menoa voit kuitenkin aloittaa pienen sivutehtävän, josta saa muutamia esineitä sekä lisätietoja kaupungin historiasta. Ruudusta jossa on iso pyöreä siilo, menee tikapuut alas. Ne ovat siilon vasemmassa kyljessä ja hieman vaikeat huomata jos ei tiedä mitä etsii. Alas päästyäsi kiipeile siellä näkyvän nosturin kärkeen, mistä löydät miehen kalastamasta. Vastaa kysymykseen miten haluat ja saat Occult Fan III -lehden. Puhu vielä uudestaan ja hän pyytää sinua vilkaisemaan oppilastaan laitureilla. Jatka sitten eteenpäin alas hissillä ja pormestarin talon ohi raiteita pitkin oikealle. Saavut varsinaiseen kaupunkiin ja laiturit ovat oikealla. Mene laiturin päähän niin voit puhua pojan kanssa, joka seisoo veneessä ongen kera. Vastaile "Sort of", "I saw him" ja "I was sort of... impressed" (puhu kolme kertaa). Poika särkee jotain ja kaupanpitäjä huutaa tälle. Nyt voit palata takaisin päin ja mennä pormestarin talolle. Pormestari Dobe näyttää ihan turistilta, mutta on siitä huolimatta aika kova äijä. Ennen poistumista voit pelata korttia Doben kanssa ja hankkia Quezacotl-kortin. Huoneen oikeassa reunassa on piilotettu Ultima -draw point. Talon oikealla puolella on Martine, jolta voit voittaa takaisin Ifrit-korttisi jos uhrasit sen Rinoa-kortin hankintaan. Juostessasi pois talolta saat tietää, että Galbadian sotilaita on tullut kaupunkiin. Turistipormestari lähtee harrastamaan diplomatiaa ja Squall leikkii optimistia. Siispä on parempi lähteä mukaan ihan vain varmuuden vuoksi, joten juokse perässä raiteita pitkin kaupungin läpi. Kuuntele keskustelua, josta selviää mm. että Ellonea etsitään. Kun saat päättää autatko vai kuunteletko vielä hieman, kuuntele. Seuraa taistelu sotilaiden kanssa ja sitten Iron Cladin, jota jo hieman tuli mukiloitua ohjustukikohdassa. Sama taktiikka, mug antaa Adamantinen, joka on varsin hyödyllinen. Darkside, limitit ja Quezacotl lopettavat taistelun hyvinkin nopeasti. Taistelun jälkeen seuraa iloinen jälleennäkeminen (kuka nyt voisi väittää että ei olisi iloinen Selphien nähdessään). Muut lähtevät, Rinoa jää höpisemään hassuja. Vastauksella ei ole mitään suurempaa merkitystä, joten sano mitä haluat. Sama pätee keskusteluun Doben kanssa. Käy taas puhumassa kalastajapojan kanssa laiturin nokassa ja kun hän onnistuu, niin sinun pitäisi lähteä kertomaan mestarikalastajalle. Sinne siis. Matkalla törmäät kuitenkin ensin Irvineen, joka kertoo uutiset ja aivan selkeästi juonii jotain liian ovelaa. Puhuttuasi kalastajalle hän sanoo pitävänsä sinusta ja haluavansa jutustella majatalossa. Ennen sinne menemistä voit käydä Grease Monkeyssa (samassa ruudussa jossa taistelit Iron Cladia vastaan, oikeassa reunassa), jos yksi Mega Phoenix kiinnostaa. Galbadian sotilas kovistelee paikan omistajaa. Squall menee väliin ja aloittaa tappelun. Mene ulos, ja palaa sitten sisälle niin omistaja kertoo, että sotilas luikki karkuun ikkunasta ja saat Mega Phoenixin jonka hän tiputti. Teit tämän tai et, niin majatalo löytyy samasta ruudusta kuin laiturit, niitä vastapäätä. Mene yläkertaan ja kalastajamies kertoo sinulle kaupungin historiasta. Vastaa lopuksi "Why not" ja seuraa miestä ulos. Melkoinen paikallinen julkkis sekin setä. Laitureilla seuraile vielä hieman väittelyä ja historiaa, jonka jälkeen puhu kertaalleen kalastajalle niin saat palkinnoksi vaivoista Megalixirin (vastaa myöntävästi niin vältyt kävelyreissulta).

Lopultakin voit jatkaa Gardeniin. Irvine pysähtyy ja pyytää sinua puhumaan Selphielle, koska on huolissaan tämän mielialasta (awww, söpöä) ja lyöttäytyy itse mukaan taustatueksi. Koska Squall on aina yhtä innokas auttamaan, varsinkin näissä jutuissa, niin suuntaa kulkusi lavan luokse (Quad) jossa odottelee superharvinainen näky - masentunut ja paikallaan oleva Selphie. No, ei sitä kauaa kestä kuitenkaan, Irvine jopa onnistuu piristämään Selphietä, kun Squall taas karkailee Cidin huoneeseen käskyn käytyä. Pomppaatkin pian seuraamaan siellä käytävää keskustelua ja lopulta Squall nimitetään koko helahoidon johtajaksi. Ja seuraavaksi pääsemmekin taas seuraamaan Squallin itsetutkiskelua sängyn pohjalla. Sieltä siirrytään seuraamaan kunnon amatööribändin valmisteluja. Soitinvalinnoilla ei ole mitään sen kummempaa merkitystä. Ja Squall taas, tylsistyneenä (vähemmästäkin pään rikkomisesta, uskoisin). Kävele ulos ja joudut taas Rinoan ahdisteltavaksi (mutta miksei Squall vastaile ääneen kahta ensimmäistä...). Vastustelu ei auta, konserttiin on mentävä. Paikan päällä puhu Irvinelle ja hakkaa päätäsi seinään. Jos tuon kaverin erikoisalaa on aseet ja naiset en halua tietää miten huonosti heppu osaa muut asiat! Selphie ainakin karkaa ajoissa. Juokse porukan perässä ja seuraa... konserttia. Kunhan pääset, juokse pois alueelta Rinoan kanssa ja tutki Irvinen jättämää lehteä. Loppu sujuu itsekseen (aika tylyä kohtelua Rinoan puolelta, ilkeä täti. Ja Squall vetää filosofian luentoa itselleen vaihteeksi. Ihannetreffit siis, näitä lisää). Jälkeenpäin ollaan taas Squallin sänkypuuhia seuraamassa, melkoisen irstas peli sanoisin! Muistelua tällä kertaa. Tällä kertaa kutsu käy komentosillalle (entinen Cidin huone). Komentaja Squall saa kuunnella hetken selitystä ja sen jälkeen päätetään lähteä Balambiin nyt, kun Garden liikkuu taas. Et voi myöskään käyttää Selphietä hetkeen. Tee ryhmä ja pääset liikuttelemaan Gardenia vapaasti. Tässä vaiheessa peli on myös kiltisti poistanut muiden kuin Squallin junctionit, joten laita takaisin.



Vaeltelua

Tärkeää: Pandemona GF

Nyt voit käydä jo melko monessa paikassa. Jos kaipailet lisää junctioitavaa, niin Timberin pet shop on hyvä paikka käydä (Timber on lähellä) ostamassa scrolleja ja tehdä niistä sitten -ga -taikoja kuten aiemmin. Voit myöskin tässä vaiheessa käydä tekemässä Centra Ruins sivutehtävän, jos uskot pystyväsi siihen. Samaisesta paikasta voit myös hankkia Tonberry GF:n. Molemmat voi kyllä varsin hyvillä mielin myös jättää myöhempään. Tehtyäsi mitä mieleen tulee, mene Balambiin, jonka lähistöllä leijaileekin toinen Garden. Kaupungin selvityksessä on jälleen vaihtoehtoisia tapoja, joista vain yksi antaa täydet SeeD-pisteet. Puhu portilla kaikille ja lopulta vartija päästää sinut sisään tapaamaan komentajaa. Aloita Zellin talosta (viimeinen ovi pääkadulla). Puhu takahuoneessa Zellin äidin kanssa ja saat selville että komentaja on Fujin. Puhu myös pojalle (Big Bad Rascal) ja hän juoksee pois. Seuraava osoite on hotellin etupiha, jossa on pari sotilasta. Puhu heille ja he patistavat sinut etsimään kapteenin ennen kuin voit tavata komentajan. Tämän jälkeen painele sataman viimeiseen ruutuun ja siellä koiran vieressä oleva sotilas kertoo kapteenin olleen juuri hetki sitten kalassa. Jos haluat, voit käydä tässä välissä Zellin naapuritalossa; Big Bad Rascal on nyt siellä lohduttamassa hotellinomistajan tytärtä. Suuntaa keskustelun jälkeen portille ja auta poikaa viemään viesti (puhu vartijalle ja jätä tekstiruutu auki). Tästä eteenpäin poika voi auttaa sinut ulos kaupungista ja voit pelata tyttären kanssa korttia. Tytöllä on Pandemona-kortti (jonka voi toki saada myöhemminkin hotellin omistajaa vastaan pelaamalla). Seuraava etappi onkin Zellin talo, josta tulee savua. Kapteeni on harrastanut kerrassaan röyhkeää tunkeilua ja käynyt paistamassa kalan siellä! Juokse takaisin satamaan ja juttele koiralle, jonka jälkeen sen pitäisi lähteä juoksemaan. Juokse perässä rautatieasemalle ja koira käy herättämässä kapteenin, joka on tietenkin Raijin. Mene hotellille ja joudut tappelemaan kahden sotilaan ja Raijinin kanssa. Helppo taistelu, lyö ja parantele tarpeen mukaan, äläkä jää kovin pieniin osumapisteisiin tai Fujinin Tornado tappaa seuraavassa taistelussa koko porukan. Mug antaa pari Str Up esinettä. Seuraava taistelu tulee heti perässä ja joudut tappelemaan nyt molempia vastaan. Vedä Fujinilta Pandemona ja sen jälkeen muggaa molemmat, saat lisää Str Uppeja sekä Megalixirin. Taistelussa on jo haastettakin vähän, erityisesti Fujinin Tornado ja Raijinin Raijin Special tekevät hyvinkin pahaa jälkeä. Ei kuitenkaan suurempia huolenaiheita, sama taktiikka kuin aina ennenkin eli takomista Darksidella ja limiteillä sekä parantelua. Saat Combat King 002 -lehden ja kaksikko karkaa sankarillisesti paikalta. Laita Pandemona oppimaan Spd-J:tä.

Komentosillalla jälleen. Selphie tulee ehdottamaan visiittiä Trabian Gardeniin, joten se otetaan seuraavaksi määränpääksi. Jos on kiinnostusta, niin Gardenin ulkopuolella lumikentillä kohtaa Gayla-nimisiä vihollisia. Jos ne ovat tarpeeksi korkealla tasolla, niiltä voi vetää Meltdown-taikaa. Niiden muggaaminen (tappaminen myös, mutta ei aina) antaa Mystery Fluid-esineitä, joista tulee 10 Meltdownia ST Mag-RF:llä. Jos jaksat, voit keräillä taikoja täällä. Meltdown antaa suuren noston vitalityyn. Ensimmäinen tekemisen arvoinen Draw-maraton (korkeampi magic antaa enemmän taikoja kerralla). Homman jälkeen voit siirtyä Gardenin sisäpuolelle Selphien perässä (jälleen masentunut Selphie, alkaa jo huolestuttaa). Päästyäsi sisälle ruutuun, jossa Selphie juttelee ystävänsä kanssa, Weapons Monthly, August, on melkein jalkojesi juuressa ruudun alalaidassa. Sen poimittuasi lähesty tyttöjä. Vaihtoehdolla ei ole väliä, mutta alemmasta Selphie antaa söpön ilmeen (ja Squall sanoo whatever, eli ehdottomasti paras vaihtoehto). Koripallokenttä jossa Selphie pyytää sinua odottamaan on vasemmalla. Matkan varrella on piilotettu Aura draw point. Juttele kentällä kaikille ja koeta sitten poistua, jolloin Selphie poksahtaa paikalle ja seuraa ensin pohdiskelua ja sitten terapiaosuus ankeista menneisyyksistä ja err... siis muistelua, jonka aikana selviää millainen suhde hahmoilla oli ennen SeeDiä. Ainakaan Selphie ei ole muuttunut sitten yhtään... muisteluissa joutuu kävelemään vähän, mutta ei siellä eksyä voi. Uskomattominta koko hommassa on kuitenkin se, että Irvine puhuu paljon järkeviä. Squallkin alkaa pehmetä. Kohtauksen jälkeen siirryt suoraan B-Gardeniin. Voit laskeutua ja käydä pelaamassa Selphien kaveria vastaan, jos haluat Selphie-kortin.



Taistelevat Gardenit

Tärkeää: Cerberus GF ja Alexander GF

Tullessasi Edean talolle näet Galbadia Gardenin taivaalla. Lähesty sitä ja näkymä hyppää automaattisesti komentosillalle, missä Squallin pitää antaa käskyt. Valitse mitä haluat, käytännön merkitys on olematon. Mene alas ja juttele muiden kanssa. Tästä alkaa jälleen kerran aivan hirveä sähellys, jossa viuhdotaan sinne tänne, mutta koetanpa taas tehdä asiasta jotain selkoa. Hissiin päästyäsi näet kauriin huonon päivän. Sitten vain suunta kohti Quadia. Juokse Zellin perässä ja puhu tälle. Saat taas seurata porukan taipuvaisuutta saada tyhmiä ideoita kriittisellä hetkellä. Lähde sitten pois päin ja saat kutsun komentosillalle ja bongaatte Seiferin. Eivät sitten yhtään halvemmilla leluilla voi ottaa yhteen. Seuraavaksi kontrolli siirtyy Zellin ryhmään, muista junctionit! Juokse alas ja ulos, ja seuraile kun Rinoa putoaa. Näin se sähellys lähtee liikkeelle, joudutte etsimään jotain köyttä tai vastaavaa, joten suuntaa takaisin päin. Päästyäsi aulaan asti näet Squallin juoksevan portille päin. Juokse perään ja seuraile keskustelua, tee ryhmät ja kipittele sitten kohti toisen kerroksen luokkahuonetta. Muista junctionit! Luokkahuoneessa on yksi pakollinen taistelu, jonka jälkeen puhu tytölle joka huolehtii junioreista. Sitten käykin kutsu komentosillalle, kiirettä pitää! Tohtoritäti neuvoo vähän sotapoikia strategian suhteen. Squall pakotetaan pelastamaan Rinoaa, kuinkas muutenkaan. Ja puhekin vielä, ei ole helppoa olla Squall. Ja sitten asiaan, Nida rysäyttää B-Gardenin G-Gardenin kylkeen ja hyökkäys pääsee alkamaan - ei enää ankeaa nysväystä! Mene hissillä alas ja päädyt kakkoskerrokseen. Juokse käytävän päähän, missä kadonnut poika on ja kun sotilas lentohärvelin kanssa käy kimppuun, paina tutkintanappia ja valitse "Look around for another option" ja sen jälkeen uudestaan "Press the button for the emergency exit" niin pääset harrastamaan tappelua köyden varassa. Hyökkäile aina torjuttuasi ja jatka hyökkäilyä kunnes vihollinen torjuu, jolloin siirry taas torjumaan. Yrityksiä riittää, joten voitat jossain vaiheessa varmasti. Tämän jälkeen Squall pelastaa Rinoan ja laskeudutte G-Gardenin pihamaalle. Ja sitten... err... Rinoa alkaa heittää iskuyrityksiä taas tosi sopivassa paikassa. Lopulta pääset juoksemaan sisälle, missä muut jo odottavatkin.

Tee ryhmät (Rinoa ei ole pakollinen, vaikka onkin ryhmään laitettu, voit vaihtaa hänet pois). Ota Selphie, Full-cure pelastaa päiväsi!. Varmista että sinulla on Dispel-taikoja jonkun verran, tarvitset niitä. Jos ei ole, niin voit tehdä niitä Leviathanin Spt Mag-RF-taidolla (ja jos sinulla ei ole sitä, laita Leviathan oppimaan sitä heti) tai vetää Death Claweilta joita kohtaat ainakin aloituskäytävällä. Ja sitten mennään, aloita oikealta ja sieltä portaat ylös, mistä löydät Fujinin ja Raijinin. Puhu ja jatka sitten Raijinin ohi käytävälle, jossa ota oikea ovi. Sisällä on SeeD, joka antaa sinulle avainkortin 1. Portaikossa voit kohdata Tri-Face-vihollisia, jotka sopivan korkealla tasolla kantavat Flarea. Draw-maratonin paikka! Kyseinen otus on kyllä suhteellisen ärsyttävä ja vaarallinen, mutta se ei ole immuuni Stopille. Varusta joku hahmo korkealla magicilla ja käytä aina tarvittaessa Stop, jota voit vetää Tri-Facelta. Tämän jälkeen suunnista takaisin aloituspaikkaan ja nyt sieltä vasemmalle. Käytävästä jatka vasemmalle ja juokse kentän läpi ja mene siellä olevasta ovesta. Puhu SeeDille ja saat avainkortin 2. Palaa jälleen alkuun ja mene taas oikealle ja portaisiin, tällä kertaa aivan ylös asti ja lopulta päädyt alueelle jonka pitäisi näyttää jo tutummalta. Juokse vasemmalle niin pääset Gardenin aulaan ennen pitkää kun juokset suoraan. Aulassa on kivan näköinen Cerberus keskellä lattiaa, mutta ensin tallennetaan ja valmistaudutaan. Laita ainakin yhdelle hahmolle Magic-kyky ja ainakin parikymmentä Dispeliä ja Floattia. Laita Quaket elemental defenseen (jos kaikilla on Elem-Def-J niin et tarvitse Floatteja). Varmista vielä että kaikilla on Draw ja jotain laitettuna magiciin. Spirit on tärkeämpi kuin vitality. Ja sitten taisteluun. Tavoitteena on vetää Cerberusilta jokaiselle 100 Tripleä, joten hengissä pitäisi pysyä hyvän aikaa. Myös Spd-J Scroll on hyvä varastaa. Cerberusin pahin hyökkäys on Tornado, muuten se lähinnä heittelee status-taikoja, tavallisia hyökkäyksiä ja Quakea, jonka ei pitäisi sinua haitata. Kunhan olet saanut Triplet vedettyä, otus kuolee pariin Darksideen. Saat Cerberus-kortin voitettuasi ja olet nyt kolmensadan Triplen onnellinen omistaja. Kunhan saat kaikille Spd-J kyvyn käyttöön niin Triplet on hyvä laittaa siihen, ero on aika mieletön (Pandemonalla ja Cerberuksella on Spd-J ja sait juuri yhden Spd-J Scrollin). Aika tallentaa uudestaan ja jatkaa matkaa.

Mene vasemmalle ja sitten käytävän vasemman puolen ovesta, puhu SeeDille ja saat viimeisen kortin. Takaisin aulaan ja ylös käytävään, sieltä portaat ja vasemmalle, missä onkin hissi jolla pääset kohti kohtalokasta kohtaamista. Seifer taas puhuu suuria, joten tee hänelle palvelus ja tuki hänen suunsa. Mug antaa läjän Mega Phoenixeja, pari Darksidea hoitaa homman naurettavan helposti. Taistelun jälkeen Edea karkaa alakertaan, joten ei muuta kuin perään. Mene hissillä alas ja juokse käytävää oikealle niin saavut aulaa kiertävälle kehätasanteelle. Toisella puolella on ovi, minkä takana on auditorio jossa Edea odottelee. Päästyäsi huoneeseen Rinoa työntää nokkansa paikalle tavallisen typerään tapaansa, jonka jälkeen Edea tekee dramaattisen toimintaleffasisääntulon kattoikkunan läpi. Ja sitten tapellaan. Ensin pitäisi siivota Seifer pois tieltä, mikä ei ole suuri ongelma, muista vain mugata Holy War. Edea onkin hieman kovempi pala loitsuineen, joista oikeasti vaarallisia on kuitenkin lähinnä Death. Maelstrom hyökkäys puolittaa HP:t ja laittaa kaikille Curse-statuksen (ei limittejä), joten Esuna/Holy Water tulee tarpeeseen. Vedä heti Alexander GF sekä käytä muggia niin saat Royal Crownin. Darkside ja limitit hoitavat homman nopeasti kotiin, kun nämä kaksi asiaa on tehty. Taistelun jälkeen Rinoa alkaa käyttäytyä oudosti ja sammuu sitten, kun taas Edea muuttuu normaaliksi itsekseen. Kakkoslevy loppuu tähän, joten tallenna ja vaihda levyä.

1 | 2 | 3 | 4 | 5